Nyfeminisme i Norden er noe annet enn feminismen som mødre generasjonen kjempet for i 70 årene. I dag har begrepet et annet innhold som forholder seg til en annen virkelighet, både i Norden og for eksempel i Kina. I Norge er unge kvinner utsatt for stort press gjennom reklame og klesindustrien om å være slanke, vakre og vellykkede. Sosiale medier forsterker dette, og de unge blir fort offer for behovet for oppmerksomhet. Nakne «selfies» på nett, vennesex, one-nite stands, frivillig og eksperimenterende bondage, og strippekurs som er en del av norsk nyfeminisme, representerer på mange måter baksiden av medaljen / det motsatte for moderne unge kvinner i Kina. Det er deres virkelighet. Slik blir seksualitet og nyfeminisme opplevd – helt omvendt – i Norge og i Kina.
Billedkunstner Ole Lislerud er klar i Gulden Kunstverk med utstillingen «Bondage, Image as Metaphor» (bildet med dobbelmening og tvetydighet), en mønstring som handler om kvinner, seksualitet, og feminisme. Som en av de mest profilerte kunstnere innenfor kunst i det offentlige rom, har Ole Lislerud pendlet mellom sine atelier i Oslo, Italia, og Beijing. Etter 14 år i nær kontakt med det kinesiske samfunnet har de store kontrastene i hvordan feminismen praktiseres der kontra i Norden gitt grobunn for Ole Lisleruds kunstneriske arbeid. Utstillingen forsøker å kommentere kulturforskjeller og sosiale normer mellom Norden og Asia. Kinesiske kvinner har ikke de samme valgmulighetene som nordiske kvinner og uten utdanning og sosiale nettverk blir prostitusjon ofte siste utvei. Titlene til bildene er basert på Lady Gaga tekster og bidrar å skape en fler og tvetydig mening.
Ole Lislerud er professor emeritus fra Kunsthøyskolen. Hans skulptur U & I i Tønsberg er nylig blitt innviet (12. september 2014) Han er ellers kjent for en rekke store utsmykkingsprosjekter bl.a. Glassfasaden til NHO Næringslivets Hus på Majorstua, NATO hovedkontor i Stavanger, Oslo Tinghus og Universitetet i Oslo med prosjektet: Gud er Kvinne.