Arne Åse er nestor i norsk keramisk kunst. Omtrent fra dag 1 gjorde han seg bemerket, ikke minst på grunn av hans banebrytende og eksperimentell tilnærming til sitt fag. Han har siden endt utdanning i 1966 ved kunsthøyskolen i Bergen vært en frontfigur i norsk og internasjonalt sammenheng, ikke minst med sitt arbeid med porselen. I 1986 ble Arne Åse utnevnt til Norges første professor i keramikk, en stilling han har holdt siden 1987 ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, i dag Kunsthøgskolen i Oslo.
Drivet bak Åses søken var et ønske om å mestre alle tenkelige teknikker, fra grov og fin keramikk til det tynneste porselen. Han arbeidet parallelt med å utvikle sine teknisk avanserte glasurer og teksturer.
Hans unike teknikker gir porselenet en plastisk, skulpturell relieff-form: Fatene og vasenes dekoreres gjennom kontrasten mellom de opphøyde og de papir-tynne delene som formelig vibrerer når lyset treffer objektet. Eksempler finnes også på gjennomfarget porselen som settes sammen, for så å bli kjevlet ut. Teknikken gir en dekor som er like vakker på begge sider. Han er også viden kjent for sine akvareller på det uglaserte porselenet. Den skjøre, lette fargen understreker porselenets varhet. Farge, lyset og form understreker Arne Åses stilsikre eleganse.
Åse har utført flere større utsmykninger, blant annet i Sandefjord rådhus 1975, Statoils hovedkontor 1992, Kreditkassen Oslo 1977, Freia 1985 og Radiumhospitalet 1986. Han er innkjøpt av blant annet kunstindustrimuseene i Norge, Göteborg, Kunstgewerbemuseum i Berlin, Victoria and Albert Museum i London, Nationalmuseum i Stockholm. Han har delt av sin kunnskap ved utgivelse av egne bøker:
- Keramikk, metode og teknikk. Tell forlag, 1995
- Water colour on porcelain : a guide to the use of water-soluble colourants. Universitetsforlaget, 1989.
På tross av at Arne Åses arbeider spenner over mange kunstneriske uttrykk, er det skålene og fatene i tynnvegget porselen med relieffer og dekorert med akvarellignende klorider, som blitt hans signatur.